Skyelice Collie

www.skyelice.se

Lily, vår toppentjej

Jan - Dec 2017Posted by Gudrun Carlsson 2017-11-11 17:55

Idag var det en ny utmaning för Per och Lily, lag DM i bruks vid Tomtens BHK i Falköping. Per har aldrig kvalificerat sig till denna tävling tidigare, men på KM (klubbmästerskapet) i Götene den 19 augusti gjorde Lily en jättebra appelltävling, kom trea med fina poäng och därmed var hon och Per uttagna till att representera Götene BK i lag DM i bruks.

De startade dagen tidigt, hämtade upp Eva Norell som var lagledare och sedan bar det iväg till Falköping. Det var kalla, kraftiga vindar och där på plats hade man även fått ett litet snötäcke.
Övriga i laget var Magnus med Verona och Britt-Marie med Smilla.
Totalt deltog sju lag från distriktet, med 3 ekipage i varje, 21 hundar av olika raser. Inte en enda collie var med, inte så vanligt heller vad vi förstår så det gör ju att vi är extra glada och stolta över Lilys fina prestation.

Spåret gick hon fint, inga som helst bekymmer och alla tre pinnarna tog hon.

Budföringen fick jättebra, vilket var glädjande eftersom hon inte fått poäng på tidigare tävlingar pga iver, tjuvstarter.

Platsliggningen kunde blivit riktigt fel, hunden bredvid Lily reste sig upp, fick fram till henne och trängde, utmanade henne lite, hon kände sig obekväm och reste sig upp. Därmed bröt domarna, hunden som "attackerade" Lily blev utesluten och det blev en ny platsliggning. Detta klarade hon galant och det var flera som berömde henne för hur hon hanterade denna situationen. Visar hur stabil och koncentrerad hon är!

Lydnaden gick ganska bra, nollade platsläggande och tyvärr missade hon även hoppet, hennes starka kort, höga galanta hopp med toppoäng. Per vet inte riktigt varför och hur det blev så.

Lilys individuella poäng för tävlingen blev 181,25 p., uppflyttspoäng och en 6:e placering av 21 startade hundar.

Det var skönt att få värma sig i klubbstugan och vänta på det spännande resultatet! Men vilken lycka!smiley
WOW - JIPPIE !!!!

GÖTENE BK blev 2:a vid Lag DM i Bruks!! En kanonprestation! HURRA och GRATTIS!

• Comments(2)//blogg.skyelice.se/#post560

En tur till Skåne

Jan - Dec 2017Posted by Gudrun Carlsson 2017-10-27 08:04

I mitten av oktober visade väderprognoserna att det skulle bli lite varmt och gott söderut så vi packade husbilen och körde mot Skåne. Ett kort stopp gjorde vi i Skillingaryd, där finns en fin rastplats med vacker utsikt. Det blev fika och kisspaus för hundarna.

Jag hade läst på Facebook om en ny och populär liten ställplats utanför Örkelljunga som vi tänkte besöka, Persköps Ställplats. Ligger så idylliskt vid en liten sjö omgiven med löv- och bokskogar. Riktigt mysigt, tyvärr tittade dock inte solen fram, det var dis och lite duggregn ibland.

Här träffade vi på en trevlig norsk man, som var ute på reportageresa för magasinet "Din Fritid med Bobil & Caravan, i Norge. Han hade en liten redaktion i sin husbil. Vi blev fotograferade och intervjuade. Vi passade då även på att få en jättebra information om bra turer i Norge med husbil som tänker göra till våren.

Britta och Jan, med Tanja och Smilla, bor nära Persköp och kom förbi, sedan körde vi till Osby BK för att träna tillsammans. Tanja skulle tävla där till helgen som kom och våra töser var sugna på att jobba lite. Alla tre fick gå spår i bokskogen runt klubben, Lily och Tanja var ute på appellplanen och tränade. Allesammans var så motiverade och duktiga.

Vi åt fantastiskt god soppa på trattkantareller som Britta hade med och hade en härlig dag tillsammans.

Sedan körde vi till Höganäs där vi campade vid Örestand, alldeles vid havet. Vi sov gott där till bruset av havet. Tanjas familj bor i Nyhamnsläge, bara några kilometer från Höganäs så vi besökte dem, bjöds på en jättegod middag.

Resan fick vidare norrut, tillsammans med Britta och Jan, till Falkenbergs BK, där vi möttes av Sapphire och Hasse, Kerstin kunde inte komma pga av sitt jobb. Vi hade några timmar tillsammans med kul träning, sedan besökte vi Engelsons för lite inköp inför vintern.

Vi tog farväl at våra kära vänner från Skåne. Tanja tävlade på söndagen sedan, i hällregn, det gick mindre bra, men genomförde tävlingen. Lilla duktiga Tanja kan mycket bättre, det är bara att försöka igen.

Har varit ganska flitig med kameran http://familygallery.skyelice.se

Det är mysigt med husbilen tycker Ida, Mary och Lily - Zzzzzzzzzzzzzzz...

• Comments(2)//blogg.skyelice.se/#post559

Hindens rev

Jan - Dec 2017Posted by Gudrun Carlsson 2017-10-07 14:54
Vi fick en jättefin höstdag med klarblå himmel, skönt i luften så vi gjorde en fikakorg, kaffe, mackor och hembakta bullar. Styrde bilen till Kållandsö och Hindens rev. Läste på anslagstavlorna och det är en bit att vandra längst ut på revet, 4 km från parkeringen, enkel väg. Riktigt så långt vågade jag mig inte på att gå, ryggen och höften är inte speciellt bra.
Men några kilometer gick vi, gjorde strandhugg med vidunderlig utsikt över Dalbosjön. Det var så klart att vi såg över till Dalsland.

Per tog sig lite längre ut på revet, tillsammans med Lily och Mary, medan Ida och jag myste i solskenet. Nästa gång kanske jag kan gå åtminstone till där Naturreservatet börjar åtminstone. smiley

På vägen tillbaka stannade vi bilen vid Svalnäs - detta underbara smultronställe för hundarna. smiley
Vi var helt ensamma på den stora stranden och Ida, Mary och Lily var fullkomligt saliga, de rusade runt överlyckliga att komma dit igen.smiley

Flera bilder finns i http://idagallery.skyelice.se