Skyelice Collie

www.skyelice.se

Lämnat Lofoten

Jan - Dec 2018Posted by Gudrun Carlsson 2018-07-19 09:14

Vi har lämnat Lofoten, åkt hela Kung Olavs väg ända ned och vänt upp igen. Så mycket fantastiska vyer, man blir nästan andlös. Stannat till för att rasta, som här vid den turkos stranden, med kristallklart vatten vid Ramberg. Vår lilla Lily, som har mycket spring i benen tog vi med ned en stund, så hon fick rusa runt en stund, det var ganska tidigt på dagen och inga andra människor där. Vattnet var kallt, jag doppade fötterna, men Lily hon rusade i badade, lapade lite salt vatten och var fullkomligt överlycklig. smiley

Körde till Eggum tog en fikapaus, en vacker plats med mycket kulturhistoria.Vi som tycker om Lars Lerins konst har sett en hel del vackra tavlor från denna miljö. smiley

Vi körde till Lödingen och tog där en bilfärja över till Bogens, tog ca 1 timma. Jättevacker resa, perfekt väder att vara ute på fjorden. Var i hamn vid 17.30 och körde nu söderut för att finna en plats att natta över på, gärna med el och Wifi.smiley

Det blev en vacker plats, Ulsvåg Fjordcamping, alldeles invid vattnet. Härligt väder, men molnen kom och en lättare regnskur. Vi kunde dock äta middag med fin utsikt, tillsammans med mygg och knott. Tur vi har våra Thermacell som håller borta myggen någorlunda.

Under hela vår resa har vi fått uppleva tidvattnet, ebb och flod. När vi kom till Ulsvåg var det en liten strand, flera campare badade där, vi lät hundarna svalka tassarna. Efter några timmar var vatten ca 1 meter lägre, vi såg bara sjöbotten. I morse när vi vaknade var vatten tillbaka, för att återigen försvinna. Ett märkligt fenomen.

Nu kör vi E 6:an söderut, målet är Trondheim. Får se hur långt vi orkar köra idag.smiley

• Comments(0)//blogg.skyelice.se/#post602

Lofoten

Jan - Dec 2018Posted by Gudrun Carlsson 2018-07-16 21:55

I morse lämnade vi Andöya tidigt, campingen i Stave var vackert belägen, men vi hade en dag med dåligt väder, friska vindar, låga moln, lite duggregn och +10 C.

Resmålet var nu Lofoten, 20 mil till Solvaer. Det var uppehåll och något bättre sikt. Vi passerade ett antal tunnlar, den längsta var 8,5 km. Lite regn fick vi över oss vid vår rast någon mil före Solvaer. Vi stannade till i byn för att handla mat, sedan körde vi vidare.

Hade läst i en tidskrift och ringat in på kartan några rekommenderade bobilscampingar. Nu sken solen från en klarblå himmel, lite varmare och vi fann Lyngvaer Bobilscamp utmed vägen. WOW, helt enastående vacker plats där vi slog läger. smiley

Här fick vi en underbar kväll, åt god mat och njöt av solens värmande strålar fram till kockan21.00. Våra tre töser är enastående, finner sig väl tillrätta i precis allt som händer på vår resa. Det är trångt i husbilen, inte samma race i trädgården som hemma, men de får gå långa promenader och de blir jättetrötta av alla miljöombyten.smiley

• Comments(0)//blogg.skyelice.se/#post601

Första reserapporten

Jan - Dec 2018Posted by Gudrun Carlsson 2018-07-15 16:30
Vi har nu varit ute på resa med husbilen i 6 dagar, kört 210 mil och haft jättefint väder. Från + 30 C till + 10 C, som idag då vi befinner oss på Andöya, Verterålen. Idag fick vi våra första regndroppar, och det blåser lite kyliga vinda. Vår älskade töser är fantastiska, trivs i husbilen och är glada och lyckliga över vårt äventyr i olika miljöer.smiley

Har skrivit lite rapporter på Facebook, men vet att många av er, våra vänner, inte är med där. Här nedan kommer första reseskildringen.

10 juli: Fikapaus norr om Örnsköldsvik. AC i bilen, men ute är det 29 C.

11 juli: Polcirkeln i strålande väder, + 28 C.

11 juli: Vilken fantastisk upplevelse. Ice Hotel i Jukkasjärvi. Vackra designade rum, skulpturer, baren, allt i is. Avslutade med en drink i isglas. smiley

13 juli: Efter en dag utmed slingrande vägar, fjordar, fjäll och broar har vi stannat i Stokmarknes, Vesterålen. Nu skall vi grilla fisk, njuta av stillheten och vacker utsikt. Vesteraalens suppeboller är en superdelikatess tycker våra härliga tjejer som gillar vårt husbilsäventyr.

14 juli: Vi beslutade oss för att köra norrut igen, till Andoeya, Vesterålen. Vacker väg utmed havet, blommande fält, kossor och kalvar som betade. Målet var Andernes med Valsafari. WOW, vilken upplevelse för Per som var ute i 3 timmar och såg bl.a. de stora spermvalarna. De håller till i ett speciellt näringsrikt område nordväst om Andenes, 30 min båttur ut och där havet når ett brant djup från 200 meter till 2 km. Jag som lätt blir sjösjuk tog hand om bil och hundar. Vi nöjde oss med en gullig liten mjukisval, modell spermwhale. smiley

14 juli: Några häftiga bilder på de stora spermvalarna, de var uppe oftast två och två, ca 15 minuter. Sedan vände de upp stjärtfenan och dök på djupet igen. smiley

Andenes camping bjöd på vacker utsikt. smiley